Jde to i bez bellyboatu

26.04.2012 14:50

V neděli 22. dubna jsem krátce po poledni dokončil práci na jednom projektu a vyvstala otázka, jak naložit se zbytkem dne. V tom mě napadla hříšná myšlenka prodloužit si víkend o pondělí a vyrazit na jeden a půl dne do Špindlu. Za půl hodiny jsem měl sbaleno a jen jsem řešil otázku, jestli s bellyboatem, nebo bez. Nakonec jsem si řekl, že budu cestovat nalehko a bellynu jsem nechal viset na půdě.

Za tři hodiny jsem stál před zamčeným, zhasnutým a prázdným hotelem Styl. Nenapadlo mě, že se v neděli odpoledne všichni víkendoví hosté rozjedou zpátky do měst a hotely tak nemajíce hosty zavírají. Jenže teď jsem před hotelem a rád bych někde složil hlavu. Volám tedy šéfové hotelu, jestli je možné se ubytovat. Odpovídá, že ano, ale je zavřená kuchyně. Nevadí. Na otázku kolik nás je odpovídám, že jeden, a na druhou otázku kdy přijedu, odpovídám, že stojím před hotelem :-)   Za pár vteřin přichází překvapená Míša Bradáčová s širokým úsměvem a se slovy: "Co blbneš prosimtě"  odemyká dveře. Nějak jsem se při tom zjišťování nestihnul představit... Abych to zkrátil, nakonec se našlo i něco k snědku. My co jezdíme muškařit a vláčet na Labskou prostě máme ve Stylu dobré jméno a dveře otevřené, i když jsou zamčené ... V rychlosti jsem se vybalil, vyzbrojil se 4 vrstvami funkčního prádla, vlezl do broďáků a vyrazil k vodě.

Již při zahájení jsem jako muškař zjistil, že na Labské, a teď se bavím o části A - u hráze, je jen pár míst, kde se dá slušně házet a zároveň chytat ryby. Jedno z míst je pod mostem a i přesto, že se zde dá ulovit dost ryb, nepatří mezi moje oblíbené. Zvolil jsem tentokrát lov na protější straně, v úvozu, který se svažuje do přehrady, hned vedle bezpečnostního přelivu, při pohledu od mostu je to cca 50m vlevo od hrázního domku, viz foto a místo č.1(fotka je z léta)

Zde jsem také pro větší část odpoledne zakotvil a začal prochytávat prostor před sebou. Při rychlém odjezdu z Prahy jsem si však neuvědomil, že nemám navázanou dostatečnou zásobu jezerních lur a streamerů. Měl jsem ale štěstí, protože jsem nedávno fotil mušky od Miloše Zemana, který právě sepisuje článek o svých Labských nejnejnej. Původně jsme je chtěl Milošovi o zahájení vrátit, na což jsem zapomněl a tentokrát mě jeho 20 Best of spasilo. A musím podotknout, že až na 1 výjimku, nebyla žádná z nich mým Labským favoritem. Na mouchy máme s Milošem jiný názor, ale to se mělo již brzy změnit....

Na hladině se sice sem tam už objevilo kolečko od sbírající ryby, ale ve vzdálenosti mimo dohoz a sběr byl opravdu jen velmi občasný. Zvolil jsem proto potápivou šňůru hnědé barvy, návazec 0,20mm a jeho konec jsem přivázal jednu ze svých posledních lur. Stačil jeden nepovedený hod a za šňůrou vlál jen prázdný návazec, což se při chytání ze břehu občas stane. Po pár hodech cítím zatažení za šňůru, zvedám prut a za chvilku přitahuju sivena cca 33cm. Jen tak dál říkám si a za chvíli mám opět záběr, tentokrát od zlatého duháka, opět kolem 30cm. Pak nastává pauza, kdy házím a nic zásadního se neděje. Měním mušku a po pár hodech dostávám razatní ránu do prutu a zatím neznámá ryba mi bleskově tahá šňůru z ruky a uniká na do hloubky na volnou vodu. Po chvíli přetahování k sobě přitahuji parádního duháka. Je to nádherně vybarvená divoká ryba, které do 50cm moc nechybí. Určitě to nevím, nemám potřebu rybu měřit.

Pstruh překvapivě zaútočil na luru s tělíčkem z oranřové šenylky a s černým marabu ocáskem. Je to jedna z Milošových mušek, na které já osobně nechytám,  mám rád přírodní barvy. Ryba je to parádní a tak ji po 3 rychlých fotkách zbavuji ve vodě mušky a ryba bleskově mizí v průzračné vodě. Protože mám úplně zmrzlé ruce, dávám si pauzu a jen se kochám pohledem na kopce nad přehradou. Na vodě jsou dva muškaři v bellyboatecha tak je chvíli sleduji a odhaduji, na co a jak loví. tipuji plovoucí lajnu a sestavu pakomárů.

Přichází také kolega s vláčecím vybavením a tak debatujeme o vodě, rybách, rybářích a je to příjemnné popovídání s člověkem, který má na spoustu věcí podobný názor jako já. Přepouštím mu své místo a popocházím na louku, do míst, kde v létě provozují zajímavou atrakci pro turisty - zorbing. Teď je ale louka prázdná a já brodím cca 2 metry od břehu,kde je zatopená tráva - viz foto a plac č.2.  Navzdory předpokladům se tráva pod vodou ani nesmeká. Tady dostávám pár záběrů, ale nechytám žádnou rybu, u které bych měl potřebu tahat s kapsy telefon s fotoaparátem. Po cca 3 hodinách u vody se balím a odcházím do Stylu, kde na mě čeká večeře, u které s přáteli prostřednictvím Facebooku sdílím své dojmy z lovu.

Ráno vstávám kolem 8, snídám a vyrážím k vodě. Začínám na stejném místě jako včera, ale tentokrát mám v plánu hledat další skvělá místa na pravém břehu(při pohledu z hráze) Za dopoledne sice zdolávám pár ryb, ale ani jedna není natolik výjimečná, abych ji zdržoval focením. Postupně jdem došel a k místu č.3, kde je malá zátoka. Bez problému se tady hází a vzhled místa dává naději solidního úlovku. Zdolávám tady pár zlatých duháků kolem 30cm. Nic zásadního, ale potěšili.

Zátoka rychle přechází do hluboké vody, kde podle mě musí slídit nějaká slušná ryba, ale stále se nic zásadního neděje. Odcházím na oběd, vyřizuji pár pracovních emailů a najednou už mi zbývají jen 4 hodiny do odjezdu.

Vydávám se proto rovnou na místo k zátoce(č.3), navazuji jednu z Milošových mušek v přírodní barvě a začínám zase prochytávat mělčinu i hlubokou vodu. Po jednom náhozu musím řešit pracovní telefona šňůra tak klesá úplně na dno. Po vyřízení začnu stahovat a dostávám razantní ránu do prutu. Okamžitě zdvihám špičku k nebi a začíná se ta správná přetahovaná.  Vím, že mám navázanou dvacítku a můžu se proto do prutu víc opřít a zkrátit tak zdolávání jen na nezbytně dlouhou dobu. Jenže zatím neznámé rybě se z vody evidentně nechce. Po cca nějakém čase už se ryba nechá přitáhnout na dohled a na přelomu mělčiny a hluboké vody spatřuji nádherného sivena. Tentokrát už vytahuji telefon z kapsy, a divokého sivena přitahuji ke břehu. Fotit se mu nechce a pořád se snaží uniknout na hlubší vodu. Nakonec se ale přeci jen na chvíli zklidnil a umožnil mi pořídit pár fotek. Poté ho zbavuji mušky a ryba obrovskou rychlostí mizí v přehradě.

Tohle stálo zato! Místo bude zřejmě totálně rozplašené, takže odcházím zpátky na louku, kde zdolávám a fotím jednoho duháka nad zatopenou trávou.

Odsud jsem zase došel na místo č.1, kde jsem po chvíli dostal záběr od duháka rovných 40cm. Byla to po dlouhé době první a na dlouhou dobu poslední ryba, kterou jsem si ponechal...

Pro mě osobně byly tyto dva dny plné ponaučení - chytit pěkné ryby s muškařskou výbavou se dá i ze břehu (ačkoliv na tu pohodu a možnosti v bellyboatu to podle mého prostě nemá ). Druhým ponaučením je to, že bych se neměl omezovat jen na vyzkoušené a ověřené typy mušek, protože naprostou většinu ryb jsem chytil na vzory, které bych ve své krabiičce prostě nenašel a které na Labské evidentně skvěle fungují.  První přilákala duháka z fotek,  ta druhá velkého sivena a dost menších ryb.

Více se o nich a všech dalších snad již brzy dozvíte v Milošově článku :-)

Veškeré mušky i vázací materiály lze zakoupit v kamenném, nebo internetovém obchodě firmy Muškaření Zeman.

Text a Foto: Josef Kuncl

Diskusní téma: Jde to i bez bellyboatu

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.