Zahájení sezony na Labské 16.04.2012

18.04.2012 15:12

V pondělí 16.4 bylo na programu tradiční zahájení pstruhové sezony. Ještě týden před zahájením byla velká část přehrady pod ledem a pro auto, které vezlo ryby pro vysazení bylo třeba odfrézovat 1m sněhu na cestě k vodě. V neděli odpoledne jsme pak byli příjemně překvapeni, že je přehrada zcela bez ledu.

Video - Nedělní příjezd na Labskou

Většina účastníků se sjela do Hotelu Styl ve Špindlerově Mlýně již v neděli a tak nás čekal večer plný jídla, pití a plodných diskuzí. Většina lidí přijela buď z Prahy, Plzně, nebo Mladé Boleslavi. Téměř všichni jsme řešili, jestli se do rána dokáže zlepšit počasí, protože venku foukal vítr a poprchávalo. A to i kolem 1 hodiny ráno, když jsme se rozházeli do hotelových pokojů.

V půl šesté ráno mě vzbudil vyřvávající budík, a první pohled ven znamenal, že jsem budík vypnul a opět usnul. Venku už nefoukal vítr, ale řádila vichřice, která ohýbala vrcholky krkonošských smrků a bříz. Místo deště začalo sněžit a teplota byla kolem 3°C. Jedinou motivací vylézt z postele byla tradiční skvělá snídaně ve Stylu a to bylo kolem půl deváté. U stolu jsem se sešel s prvními navrátilci od vody a navzdory počasí všichni přinášeli dobré zprávy o braní ryb. Proto jsem už déle neváhal a kolem 9 hod jsem vyrazil k přehradě, která je od hotelu Styl vzdálená jen pár desítek metrů. Seběhl jsem dolů pod most k zátoce (od letoška je zde lov povolen až od 16.6.) a zabrodil do vody směrem od mostu do přehrady. Na vodě byly vysoké vlny, vichřice mě bičovala do tváří ledovými krupkami a do 5-ti minut jsem měl úplně zmrzlé ruce. Po cca 15-ti minutách házení a stahování šňůry jsem dostal záběr na přírodního streamera.

Na prutě se zmítal duhák cca 40cm a za daného počasí a podmínek mi jako (dočasně) jedinému muškaři udělal opravdovou radost.

Video: První ryba sezony 2012

Po čase mi začla být taková zima na ruce, že jsem přestal chytat a vydal jsem se do hotelu vyzpovídat kolegy, kteří zašli na oběd. Protože jeden kolega s vláčecím prutem nastoupil na mé místo, jako prvního jsem vyzpovídal jeho.

Video: Dojmy ze zahájení 1

Video: Dojmy ze zahájení 2

Video: Dojmy ze zahájení 3

Video: Miloš Zeman o zahájení sezony

Všichni, kdo si koupili povolenku na Labskou na pondělí 16.4. dostali jako pozornost i 100Kč poukaz na občerstvení v Hotelu Styl a tak jsme se zde kolem poledního všichni sešli pozdíleli jsme své zážitky z prvních hodin nové sezony. Během oběda nás napadlo vyzkoušet, jestli budou ryby u hráze, stejně dravě jako v létě, trhat na kusy vhozený rohlík i v tomhle šíleném počasí.

Video: Na hrázi Labské

Z hráze jsem opět vyrazil chytat pod most, kde bylo přeci jen trochu závětří a dalo se zde házet. Tady mi dvě menší ryby spadly při zdolávání a také jsem byl letos poprvé kontrolován rybářskou stráží, která byla pro letošek posílena. V mém případě proběhla kontrola bez jakýchkoliv problému, ale dozvěděl jsem se, že od rána bylo zaznamenáno vícero přestupků proti rybářskému řádu, ale vzhledem k jeho úpravě pro rok 2012 a k tomu, že se jedná o první den sezony, působila RS spíše preventivně a lovící na nedostatky upozorňovala, než by jim odebírala povolenky. To však byla výjimka pouze pro první den sezony, nyní již budou přestupky nekompromisně řešeny v rámci  pravomocí RS, případně pracovníků KRNAP, nebo PČR. Nejčastějšími přestupky byly háčky s protihroty, nešetrné zacházení s ulovenou rybou, ulovené a nezapsané ryby a lov v zátoce za mostem, kde ústí Honcova strouha a kde je lov povolen až od 16.6.

Byl jsem také svědkem situace, kdy RS při kontrole odhalila lovícího, který si navzdory RŘ ponechal Sivena amerického ve velikosti 48cm a zahrabal ho do listí nedaleko svého loviště. Letos je možné vzít si od vody pouze Pstruha duhového, nebo Sivena amerického ve velikosti 30 - 40cm. Menší, nebo větší a trofejní ryby jsou celoročně hájené. Celoročně je od letoška hájený i Pstruh obecný a Lipan podhorní ve všech velikostech. Situace byla RS zdokumentována a protože tento evidentně vědomý  přestupek již nešlo řešit domluvou, lovící byl ze strany RS oprávněně sankcionován.

Výrazné posílení ostrahy revíru se tedy již první den sezony osvědčilo, RS a pracovníci KRNAP mají od letoška posílené pravomoce a vylepšena byla i případná spolupráce s PČR. Všem slušným rybářům za respektování RŘ děkujeme a doufáme, že i přes častější a důkladnější kontroly RS pro Vás budou výše uvedené změny přínosem. A těm, kdo se rozhodnou RŘ nerespektovat nezbývá než vzkázat, že od letoška to bude výrazně složitější a pokud bude odhalen závažný přestupek vůči RŘ, nebude dotyčnému rybáři v následujících letech vydána povolenka.  Ale teď již zpátky k vodě...

Po chvíli házení mi opět mrznou ruce, takže smotávám šňůru a mám v plánu si dojít na čaj do Stylu. Ještě než stihnu vybrodit, kolega vedle mě zapřáhnul duháka 60 cm, opravdu parádní, krásně vybarvená ryba...

Video: Pstruh duhový 60cm

Po zdokumentování se bežím na chvíli ohřát do hotelu, kde už personál rezignoval na moje brodící boty a tak mám dovoleno chodit do restaurace bez přezutí (stačí si venku na rohožce očistit boty). V klobouku, dejcháčích a s muškařským prutem v ruce jsem jsem atrakcí pro hosty, kteří se stavili v restauraci na oběd. Dávám si čaj a odhodlávám se naposledy vyrazit k vodě. Tentokrát nejdu pod most, kde je plno, ale přecházím hráz, dojdu na první místo směrem od hráze, kde už se smí lovit, brodím cca metr od břehu a na první nához cítím kontakt s rybou, která vzápětí padá. Poté jednoho duháka dovedu až ke břehu, kde se vypíná a po pár minutách házení mám na prutě další rybu. Je to duhák cca 33 cm, ale na svou velikost je hodně bojovný a v jednu chvíli mi vytáhne i kus šňůry z navijáku. Je to nádherná, krásně vybarvená rybka a řekl bych že už v Labské pěkně zdivočel, čemuž svědčí i jeho dorostlá a zašpičatělá ocasní ploutev.

Video: Další ryba na prutě

Po zdolání a puštění pstruha na chvíli ohřívám ruce v kapsách, když na mé místo přichází 2 kolegové vláčkaři, táta se synem. Tak je pouštím a chvíli čekám jestli něco uloví, abych pořídil nějaké to video. Tak 15 minut se nic neděje až najednou, prakticky ve stejnou chvíli mají záběr oba. Jeden z duháků má krasně zlaté boky a tmavě zlatý hřbet. Na twistra zabral pstruh duhový - zlatá forma. Do přehrady byli ve větším množství vysazeni na podzim 2011 a evidentně se jim zde dobře daří.

Video: 2 pstruzi na twistery

Video: Pstruh duhový - zlatá forma

Po uložení kamery si dám ještě posledních 5 náhozů a protože už zase mrznu, definitivně se balím, loučím se s kolegy, odcházím do hotelu, balím si věci a před po 17 hod se vracím do Prahy.

Za sebe můžu říct, že se jednalo o nejbrutálnější zahájení, které jsem absolvoval, co se počasí týká. Vzhledem k podmínkám jsme nakonec byli u přehrady jen 2 muškaři a zbytek lidí včetně Miloše zvolil v daných podmínkách snadnější přívlač. Ještě večer 15.4 jsem byl optimista a předpokládal jsem, že vypluju na přehradu na bellyboatu, což jsem nakonec vzdal a jen jsem si mírně zabrodil. I přes nepřízeň počasí ryby vcelku dobře braly a osobně jsem zažil na Labské i daleko menší aktivitu ryb, i když tentokrát se jednalo převážně o ryby čerstvě vysazené. Přesto všechno hodnotím zahájení pozitivně, byl to další ze silných zážitků, pro které to stejně všechno děláme... :-)

text a video: Chose

PS: Ve videích omluvte mé neustálé popotahování, ale v důsledku počasí mi pořád teklo z nosu a nejde se zabývat kapesníkem, když v jedné ruce držíte kameru a v druhé  prut, nebo obal od kamery :-)

Diskusní téma: Zahájení sezony na Labské 16.04.2012

Titulek: hezký... Vložil: jehla Datum: 19.04.2012

tak nakonec to řece vyšlo, no, už se tam taky těším...ani já to zahájení neměl špatný, tohle bylo asi tost pro Eskymáky...ale pěkný ryby, holt Labská je Labská...