Muškaři ve škole - Muškařská škola 2012

28.06.2012 13:47

Když jsme s Milošem Zemanem a Pepou Jehličkou na konci letošního února úspěšně zakončili první seminář o vázání mušek, zjistil jsem, že mě pořádání muškařských akcí neskutečně baví a naplňuje. Že je to v podstatě stejný koníček, jako samotné muškaření. Proto jsem dlouho neváhal a oběma kamarádům jsem odprezentoval plán, podniknout společně první ročník Muškařské školy na Labské.

Plánu hrálo do karet zázemí hotelu Styl pár metrů od přehrady, Milošova přímá vazba na Labskou, i jeho schopnost pozvat na takovouto akci opravdové špičky mezi lektory. Ohledně házení jsme rychle dospěli k 5-ti násobnému mistrovi světa v rybolovné technice Karlovi Světelskému. Miloš mě opět překvapil konstatováním, že Karel je (stejně jako prakticky všechny „ikony“ českého muškaření) jeho dávný kamarád. Po rychlém telefonickém rozhovoru Karel svou účast přislíbil. Na dalším jméně už jsme se tak snadno neshodli a třetí lektor tak zůstal dočasně otevřenou záležitostí.

Teď bylo důležité zjistit, jestli je o podobnou akci mezi muškaři začátečníky zájem. Proto jsem na web Labské vyvěsil oznámení a propozice k akci, zřídil jsem přihlašovací formulář, připravil různé verze rozpočtu akce a nezbylo než čekat.

V mezičase jsem s pomocí Milošova „speciálního přípravku“ fotil mušky do článku pro web Labské a pár fotkami jsem osvěžil muškařské diskuzní fórum na serveru chytej.cz.

Druhý den jsem v poště našel dotaz od mého známého – Jaromíra Málka –profi muškaře, vazače a výrobce různých muškařských potřeb a udělátek -  jak je to focené, že háček nesvírá žádná čelist, jestli se jedná o magnet, či co vlastně. Diskuze nějak proběhla, ale mě blesklo hlavou, že tohle by mohl být ten třetí lektor do party. Napsal jsem mu, že s Milošem Zemanem v červnu cosi pořádáme a obratem přišlo potvrzení, že pozvánku přijímá a lektorský tým byl takto kompletní. Proto je načase ho představit.

Zleva: Karel Světlský, Jaromír "Buko" Málek, Miloš Zeman

Miloš Zeman je velmi zkušený muškař, který muškařil prakticky po celém světě. Je majitelem obchodu Muškaření Zeman. Miloš je zároveň jedním z členů Rybářského Sdružení Špindlerův Mlýn, které má v pronájmu Labskou přehradu. Mistrně zvládá lov na řece i jezerní muškaření a jeho favoritem mezi technikami v muškaření je suchá muška. Nejlépe pak lov tajmenů na plovoucí myš. Naopak neuznává „francouzskou nymfu“ a mluví o ní jako o plavané.

Karel Světelský je dlouholetý reprezentant a několikanásobný mistr světa v rybolovné technice, která ho přivedla k muškaření. Jeho domácí a zároveň nejoblíbenější vodou jsou severomoravské pstruhové řeky. Na přelomu tisíciletí ho kamarádi z reprezentace přivedli také k jezernímu muškaření. I Karla živí jeho koníček, jeho hlavní činností je servis muškařských prutů a navijáků. Ze všech muškařských technik má nejraději suchou mušku. Karlův email je svetelsky.karel@seznam.cz

Jaromír Málek, zvaný též „Buko“ je další dlouholetý a mimořádně zkušený muškař a vazač. Vzhledem k tomu, že závodně muškařil v první a druhé lize má velmi blízko k české muškařské reprezentaci. Je jedním se spolutvůrců vzoru české nyfmy. Je expertem na všechny způsoby nymfování. Má vlastní firmu na výrobu a prodej různých materiálů a udělátek pro muškaření a vázání mušek www.maiba-fly.com  V roce 2008 skončil jako druhý z 286 vazačů v Mezinánordním mistrovství Německa ve vázání mušek. I přes efektivitu nymfování je pro něj nejkrásnější technikou, jak jinak, než suchá muška.

Začátkem dubna jsme již měli dostatek „papírově přihlášených“, nicméně chleba se začal lámat ve chvíli, kdy přišel čas na platbu zálohy a tím i definitivní potvrzení účasti. V jednu chvíli to vypadalo, že jsme účastnický potenciál webu Labské vyčerpali, ale informace o akci se začala spontánně šířit a přihlašovacím formulářem nakonec prošlo přes 20 jmen. Dvakrát jsem byl příjemně překvapen žádostí, věnovat účast v Muškařské škole jako dárek svému manželovi/příteli. A dárek to byl očividně více než více než povedený a nečekaný.

Postupem času již začalo být evidentní, že účastníků bude dostatek a 1. ročník Muškařské školy na Labské proběhne. Mohla začít další a intenzivnější fáze příprav. Bylo potřeba již konkrétně určit vhodná místa pro házení, rozdělit účastníky do skupin a naplánovat průběh akce. A jak se blížil onen červnový víkend, narůstalo v našem organizačním týmu napětí, ohledně počasí, hladkého průběhu akce, stavu vody a všech možných myslitelných problémů, které na místě můžou nastat.

A tak je tu najednou poslední večer před začátkem akce. Poslední emailové organizační pokyny účastníkům, balení, pár hodin spánku, ráno přežít pražskou dopravní zácpu, naložit Miloše a před polednem jsme ve Špindlu. Jako první jedeme obhlídnout stav vody na přítoku. Díky upuštěné vodě vznikla na pravém břehu písčitá pláž, jako dělaná pro trénink nahazování. Na přítoku byl i přes pokles hladiny solidní proud, kde bude možné trénovat nymfování a kolečka na hladině potvrdila, že si na své přijdou i vyznavači suché mušky.

Dalším úkolem na seznamu bylo nakrmit pstruhy z hráze přehrady. Tuhle kratochvíli si užíváme již tradičně při každém příjezdu na Labskou a vždy fascinovaně sledujeme tohle přírodní divadlo. Z hráze odjíždíme nahoru do kopců k p.Pavlíkovi, popovídat si a vyzvednout bellyboaty. Jako vždy jsme pohoštěni skvělou domácí slivovicí.

Dnešní rozhovor se točí hlavně kolem pytláků, kteří byli v poslední době na Labské dopadeni při činu. Užíváme si skvělé počasí a rozhovor volně proudí, když se rozvibruje můj mobil. Volá Buko, že už je ubytovaný a kde že jsme a kdy dorazíme. Nezbývá, než se rozloučit a vrátit se k přípravám.

Během příprav v hotelu dorazil i Karel Světelský a je tedy načase vyrazit opět k vodě a v kompletní sestavě si zmapovat terén a probrat účinkování každého z lektorů v jednotlivých fázích kurzu.

Lektoři rokují na přítoku a ujasňují si, jak co a kde vlastně proběhne

Po 17 hodině se do Stylu začínají sjíždět účastníci a tak s každým vyřizuji nezbytné úkony, jako je doplacení kurzovného, předání poukazů, trička a povolenky a každého seznamuji s lektorským týmem. Již ze začátku si začínáme všichni spontánně tykat a celá akce tak získává daleko osobnější rozměr, než vztah ve smyslu žák – učitel. Má to příznivé účinky na průběh akce, protože účastníci se nebojí zeptat na co potřebují a otevřeně diskutovat.

Po večeři zahajujeme program představením lektorů a účastníkům nastiňuji průběh a jednotlivé bloky celé Muškařské školy a časový rozvrh. Poté začíná Miloš s přednáškou na téma sestavení udice a návazců, do které se postupně se svými zkušenostmi zapojují všichni lektoři i účastníci a vzniká tak velmi živá a tvořivá debata na dané téma a to s využitím všech pomůcek a propriet, které s sebou Miloš a Buko přivezli.

Sestavujeme udici, návazce, chytáme, učíme se vázat ty správné uzly...

Není nad pozorné a vnímající účastníky, kteří mají evidentní zájem přenést do své budoucí muškařské praxe co nejvíce poznatků :-)

Poté si ke každé skupině přisedá jeden lektor a individuálně se jí věnuje. Rozdělení do skupin proběhlo hladce, protože se do nich rozdělili prakticky sami účastníci a to dle svých zkušeností. Z celé skupiny měli jen 4 účastníci alespoň základní zkušenosti s muškařením, ostatní byli absolutní začátečníci. Takto ve skupinách proběhl zbytek pátečního teoretického bloku.

U všech stolů se živě probíralo téma večera - sestavení udice a návazců pro různé techniky muškaření

Všichni se již těšili na sobotní nácvik nahazování a tak se začali postupně odebírat do peřin, aby byli ráno čerství. Sraz u vody domlouváme na 9 hodinu ranní. Někteří nadšenci mají v plánu jít si ještě před snídaní zachytat, což se mě osobně prostě netýká...

Ráno bylo nádherně. A ryby prý byly poměrně aktivní, což se nedá říct o zbytku dne...

Po tradičně bohaté snídani je třeba připravit prut pro každého účastníka, který si zatím nepořídil vlastní. Tím trávíme tu chvíli, která zbývá do deváté hodiny, na kterou je ohlášen sraz na přítoku. Zde si jednotliví účastníci rozebírají pruty, lektoři zde shromažďují své týmy a za chvíli již při prvních pokusech sviští šňůry vzduchem. A je to opravdu hezká podívaná, jak se z bývalých kaprařů, plavačkářů a vláčkařů postupem času rodí noví muškaři a jedna muškařka.

Konečně u vody a začínáme házet

Pozn. - všechna videa lze shlédnout v HD kvalitě, stačí změnit nastavení při přehrávání

Video: Trénink nahazování 1

Video: Trénink nahazování 2

Video: Trénink nahazování 3

Video: Trénink nahazování 4

Video: Trénink nahazování 5

Nahazování je věnován i odpolední blok u vody. Ti, kdo již bez problémů hází, vyrážejí na vodu na bellyboatech, ostatní i nadále tvrdě pilují techniku hodu, ale nyní už i s muškami, takže mají příležitost chytit si na muškařské náčiní svoji první rybu. Tím se také učí správné technice stahování jezerních mušek. To vše pod dohledem, s pomocí a radou zkušených lektorů.

Video: Na přítoku

Skupina, která se vydala na vodu na bellyboatech řeší, jak přimět v pálícím slunci a silném větru ryby k aktivitě. Nezabírá sestava pakomárů, jezerních lur a bobin, ani mokré mušky. Ryby v jednu chvíli nemají zájem o absolutně žádnou z námi nabízených mušek, až se přeci jen pár z nich uvolí a smlsnou si na mé, dnes již legendární mušce – Labské jepici.

To je signál pro ostatní a tak většina lidí na bellyboatech přechází na suché muškaření. Rozdávám pár svých jepic a společně proplouváme kolem břehu přehrady. Čas od času zapomenu v zajímavém rozhovoru sledovat svou mušku na hladině a tak na poslední chvíli stisknu sedlo prutu, mířícího za neznámou rybou do hlubin Labské a začínám se zdoláváním zatím neznámé ryby. V naprosté většině úlovků převažují pstruzi potoční, ve velikostech kolem 40 cm.

Video: Zdolávání pstruha z bellyboatu

Když jsme v nejlepším a pstruzi začínají konečně pravidelně sbírat z hladiny, je čas doplout ke břehu a dostavit se na večeři do hotelu, kde po 19 hod začíná večerní program – Vázání mušek. Zde však selhala moje snaha, sehnat na poslední chvíli projektor (v domluveném praskla lampa), takže jsme vázali bez promítání na zeď.

Ke svěráčkům usedli opravdoví znalci. Miloš i Buko odseděli u vázacích svěráčků stovky hodin a mají navázány desetitisíce mušek. Miloš začal úvodní řečí na téma základů při vázání mušek, promluvil o nejčastějších chybách začátečníků, poté předvedl pár jednoduchých vzorů. U některých Milošových postupů vznikaly zajímavé diskuze s Bukem a bylo zajímavé vidět, že dva špičkoví vazači mohou mít odlišné názory na základní techniky při vázání mušek.

Poté se účastníci rozdělili na dvě skupiny. Jedna zůstala u Miloše a dál se věnovala jeho názornému výkladu, druhá skupina se přesunula k Bukově vázacímu stolku a čerpala informace od dalšího profíka. Menší skupinka si přisedla k mému svěráčku a tak jsem pro zájemce uvázal svou Labskou jepici. Poté si ti odvážnější zkusili vyrobit vlastní Labskou jepici a v neděli se na ni pokusili ulovit rybu. A pokud vím, tak úspěšně :-)

První vlastnoručně navázaná muška - Labská jepice uvázaná jedním z účastníků

Vzhledem k tomu, že bylo třeba zapít zrození nových muškařů a muškařky, proběhl sobotní večer v ještě uvolněnější formě, než ten páteční. Ti kdo chtěli ráno vyrazit na ryby začali postupně mizet v hotelových pokojích a v restauraci se postupně u jednoho stolu sešla skupinka nespavců, která vydržela trápit provozní hotelu svými žádostmi o opravdu poslední pivo a sklenku irské až daleko za půlnoc…   Nicméně nikdo z této skupiny neměl ambici vyrazit před snídaní k vodě.

Mě osobně v neděli ráno, po necelých 4 hodinách spánku překvapilo, jak jsem nečekaně svěží a fit, bez bolehlavu a dalších očekávaných příznaků veselé sobotní noci. Ti, kdo ráno vyrazili na ryby, hlásí u snídaně bohaté úlovky a pár zdolaných trofejních ryb. Máme se tedy na co těšit.

Ve které jiné muškařské škole Vás naučí chytat takovéhle ryby :-)  No dobře, základ je, aby v té vodě byly a v Labské jsou...

V 9 hodin se všichni scházíme na přítoku a na řadě je výuka a trénink nymfování na tekoucí vodě. Pro některé účastníky je tato technika nezajímavá a radši vyrážejí na bellyboatech na přehradu, trénovat házení a hlavně chytat ryby. Radost ze zvládnutí techniky je motivací vyrazit na vodu a prohnat místní zkušené pstruhy…

U vtoku Labe do přehrady se prutu chopil mistr Málek a názorně ukazuje účastníkům techniku francouzské nymfy. Pozorní účastníci jsou rozsazeni po břehu a pečlivě sledují ukázku této netradiční muškařské techniky. Poté se již sami ujímají prutů.

Video: Francouzská nymfa na přítoku

Video: Francouzská nymfa na přítoku 2

Video: Trénink nymfování

Jedna skupina s Milošem loví na suchou mušku, další zůstává a trénuje nymfování. Zbytek účastníků se plaví na bellyboatech. A je nutno uznat, že házení zvládli na jedničku...

Video: Nahazování z bellyboatu

Po poledni se všichni odebíráme do hotelu na poslední společné jídlo. Zde také proběhne zhodnocení celé akce, gratulace a předání certifikátů o absolvování školy novým muškařům.

Vzhledem k tomu, že nás někteří z účastníků a Buko museli opustit již po obědě, po zbytek dne se účastníkům věnovali Miloš s Karlem, který ještě odpoledne rozbalil své „házecí nádobíčko“ a na vyžádání ještě s některými účastníky piloval techniku hodu. Na vodu také vypluly všechny dostupné bellyboaty a jak se blížil domluvený čas odjezdu, ryby začaly být aktivnější.

Video: Zdolávání pstruha z bellyboatu

Po 16 hodině definitivně balíme všechny bellyboaty a pomalu opouštíme přehradu, hotel i Špindlerův Mlýn. Pomalu se ve mně začínají mísit dva pocity. Jeden je čistá radost, že jsme to zvládli a účastníci jsou nadmíru spokojení a ten druhý je smutek, že je to za námi, že to celé uteklo, jakoby lusknutím prstů. Po všech přípravách je 1. ročník Muškařské školy na Labské minulostí, a tak nezbývá, než usednout ke klávesnici, vybrat videa, upravit fotky a akci tímto definitivně zakončit…

Pro mě, jako člena organizačního týmu je tahle akce zásadní zkušeností. Ze zpětné vazby i z vlastního pozorování přesně vím, co udělat příště jinak, jak pár drobnými i zásadními zlepšeními dostat naši Muškařskou školu na ještě vyšší, opravdu špičkovou úroveň.

Na druhou stranu i přesně vím, co nechci. Nechci, aby se z naší muškařské školy stal jarmark s cílem prodat účastníkům co nejvíc muškařského náčiní a vázacích potřeb, jak se to na mnoha „sponzorovaných“ muškařských školách děje. To nikdy nebyl a nebude náš záměr. Pokud budete chtít, naučíme Vás muškařit, o to nám jde.

Za sebe vím, že jsem letos na mnoha místech vyvažoval svou nezkušenost a neprofesionalitu nadšením… Pro příští ročník u sebe tak očekávám více zkušeností a profesionality a minimálně stejně nadšení, protože jinak by pro mě tahle akce ztrácela smysl. A jestli bude příští ročník? To ukáže čas a Váš  zájem…

A co na právě proběhlý, 1. ročník Muškařské školy na Labské říkají účastníci?

„Technika hodu Karla je sci-fi, tohle je neuvěřitelné, stejně jako vázání much v podání Mirka, to je star-trek. Pro začátečníka mi přišlo nejlepší poslouchat praktické rady od Miloše.“

„Čekala jsem, že se tady sjede parta starých známých a my sem nezapadneme. Příjemně mě překvapilo, že to mu je naopak a všichni jsou zde poprvé a až na dvojice, které přijely společně, se lidé vzájemně prakticky neznají a vzniká tady super parta .“

„Jsem nadšený, nemám nic, co bych vytknul.“

„Maximální spokojenost. Pro mě jako absolutního začátečníka byl super individuální přístup. Všem uděluji 1*.“

„Po akci jsem schopen nahodit, takže posun vpřed ANO. Vázání bylo zajímavé, ale pro mě jako začátečníka nemělo tak zásadní přínos, nejprve musím zdokonalit techniku.“

„Velmi spokojen jsem se všemi lektory, moc se mi líbil jejich přístup, jak v oblasti házení, tak i vysvětlení nejasností při vázání mušek.“

„Vyzdvihl bych organizaci, individuální přístup lektorů a výbornou atmosféru.“

„Z osobního pohledu velmi přínosná akce, která mi pomohla si uvědomit některé chyby při házení a omezit je. Nelíbilo se mi počasí, rybám se moc nechtělo :-) ."

„Akce si mi velmi líbila, byla hodně přínosná, není co vyknout. Bylo by fajn, vyzkoušet si jiné pruty – myslím, že by to přineslo i kšeft. Uvítal bych i malý obchod, stánek s oblečením a doplňky, mouchy, vázací materiál.“

„Velmi chválím přístup lektorů, jejich profesionalitu. Výborně organizačně zajištěno a hlavně skvělá cena. Top akce, uvítal bych test náčiní.“

„Technika házení, rady a zkušenosti lektorů jsou k nezaplacení :-) Vše naprosto úžasný! Fakt nekecám :-).“

„Jsem ranní typ, pro mě tak může být začátek dříve, když berou ryby. Pro trénink házení atd… mi začátek i konec vyhovoval.“

„Je určitě mnoho témat, na které se nedostalo, ale s ohledem na čas, který jsme měli, takže se mi nelíbí, že škola dnes končí :-) .“

„Asi největší zlepšení házecí techniky, ze získaných informací budu čerpat při tréninku.“

„Všichni fundovaní profesionálové, dokázali poradit a upozornit na případnou chybu. Hodnotím za 1, lepší mohla být sobotní aktivita ryb a širší nabídka jídel v hotelu.“

„Posun vpřed přišel, před akcí jsem byl úplný začátečník. Teď zvládám základní techniky lovu a výsledky už se také dostavily.“

„Organizace a komunikace na jedničku. Komunikace velmi pružná a domluva byla bezproblémová.“

„Nelíbil se mi vítr! A bohužel si kvůli Vám musím koupit muškařskou výbavu :-) .“

„Ještě jednou díky za super víkend, který mě, jako absolutního začátečníka posunul o několik met dále. Až po absolvování kurzu jsem začal chápat to, co se mi snažili sdělit ve všech těch knížkách a publikacích, které jsem před kurzem prostudoval. O praktické části ani nemluvě. Držím Vám place, aby se muškařská škola rozjela a pokud to okolnosti dovolí, určitě se k Vám do školy vrátím.“

Tolik naši účastníci. Všem do jednoho bych Vám chtěl osobně za účast v prvním ročníku Muškařské školy na Labské poděkovat. Oceňuji Vaši odvahu, zaplatit poměrně dost peněz za první ročník akce, která nemá historii, a tím pádem ani reference z minulých ročníků. Toto jsme se snažili kompenzovat nižší cenou, ale stejně Vám všem patří můj dík a neskutečně mě těší, že jsme si sedli, že se akce povedla a že jste se svými výsledky spokojení. Těším se, až se zase potkáme u vody a ještě větší radost mám, že s některými z Vás již tenhle plán nabývá konkrétních rozměrů :-)

Dál bych chtěl poděkovat všem, kdo nás při organizaci podpořili, Míše Bradáčové z Hotelu Styl za férovou cenu za jídlo a ubytování, Pepovi Jehličkovi grafický návrh triček, poukazů a certifikátů, za pomoc s organizací před akcí i přímo na místě, Božence za obětavou výpravu do Vrchoviny :-) a všem dalším, kdo se na přípravě akce nějak podíleli.

A hlavní dík patří všem lektorům, kteří dle mého názoru i podle názoru všech účastníků odvedli skvělou práci a podali špičkový výkon. A protože jsem chtěl po účastnících, aby Váš výkon oznámkovali jako ve škole, tady je hodnocení. Nejhorší známka, kterou jste dostali je jednička, a ta nejlepší je jednička s hvězdičkou. Byli jste opravdu výborní. Díky!

Text: Josef "Chose" Kuncl

Video: Chose, Jirka Gogela

Foto: Chose, Pepa Jehlička, Lukáš Běťák

Autor nadpisu: Pepa Jehlička, který měl (a možná stále má) v plánu sepsat podobný článek pro časopis Rybářství. Prozatím jsem si nadpis vypůjčil a dál se uvidí. Takže prozatím díky :-)

Diskusní téma: Muškaři ve škole

Titulek: generic cialis pills western open Vložil: TeanuLa Datum: 04.05.2021

<a href=https://vskamagrav.com/>kamagra 100[/url]

Titulek: generic cialis in stock Vložil: TeanuLa Datum: 30.03.2021

[url=https://ponlinecialisk.com/]buy cialis online safely[/url]

Titulek: cialis 5 mg chemist warehouse Twergo Vložil: TeanuLa Datum: 14.12.2020

Buy Diflucan No Prescription Fast Delivery alossy [url=https://bansocialism.com/]real cialis online[/url] Jeplattipt levitra success